A zsigárdi tanulók árvai tanulmányi útja

Felső tagozatos tanulóinkkal június 19-én három napos év végi kirándulásra utaztunk.

Első megállónk a Déményfalvi Szabadság-barlang volt, ahol egy órán keresztül gyönyörködtünk a sárga, rózsaszín, piros, szürke, zöld cseppkőképződményekben. Megtudtuk, hogy ezek a mangán, vas- és egyéb vegyületek hatására színeződtek. Megcsodáltuk a tavirózsás tavacskákat, a cseppkő-vízeséseket és cseppkőoszlopokat. Megismerkedtünk a barlang keletkezésének, feltárásának és megnyitásának történetével. Az egy órás barlangi séta jótékony hatással volt egészségünkre is.

Második úticélunk a meredek sziklaszirten magasodó Árva vára volt. Itt egyeseket a történelmi kiállítás nyűgözött le, ahol ízelítőt kaptunk a vár urainak – Csák Máté, a Hunyadi, Szapolyai, Thurzó, Erdődy és Pálffy családok – életéből, történetéből. Másokat a vár természettudományi gyűjteménye, az állati preparátumok és ornitológiai tárlat ejtett bámulatba. A vár legmagasabb tornyából festői kilátás tárult elénk a Nyugati-Tátrára, a Kis-Fátrára és a történelmi Magyarország északi határára. Meglepődve hallgattuk, hogy ebben a várban forgatták a Rigócsőr király, a Hercegnő és a koldus mesefilmeket, sőt Draculáról is készült itt egy történet.

Másnap egy kiadós túra elébe néztünk. A vadregényes Jánosík-szurdok egyik turistaösvényét fedeztük fel. Vízesések, patakok, hidak, vaslétrák, láncok, drótkötelek tették feledhetetlenné és izgalmassá a túraútvonalat. Sziklákon egyensúlyoztunk, vízeséseket küzdöttünk le. Mély szakadékok és zúgó patakok fölött  lépdeltünk, gyakran kezünkkel is kapaszkodva haladtunk előre. Tudatosítottuk, hogy kitartással, kellő odafigyeléssel, kölcsönös segítségnyújtással képesek vagyunk leküzdeni az akadályokat. A túra végén a gyerekek arcára elégedettség és széles mosoly ült ki.

A harmadik napon az Árvai-víztározón sétahajózva, megismerkedtünk e mesterséges tó keletkezésének történetével, szép üdülőközpontokat és vízierőművet láttunk. Sétahajónk a Szlanicai-szigeten, vagyis a művészet szigetén kötött ki. Az ott található templomban népművészek festményeit és szobrait csodálhattuk meg.

Útban hazafelé megálltunk Besztercebányán, ahol a gyerekek a bevásárlóközpontban egy órás szabad programot kaptak.

Iskolánk diákjaival jövőre hazánk további történelmi és természeti szépségeit látogatjuk meg és fedezzük fel közösen.